K-vitamin

K- vitaminet for koagulation.

Det var oprindelige den danske biokemiker Henrik Dam, der i 1935 opdagede K-vitamin. Har afgørende betydning for koagulationen, hvorfor det blev navngivet k-vitamin.
Der findes tre formaer for K- vitamin, K1 (fyllikinon) i grøntsager og generelt i naturen, K3 er syntetisk og K2 (Menakinon) der bidrager til omkring halvdelen af den nødvendige mængde K-vitamin og dannes i menneskets tarm. Vel og mærke ved en normal og sund tarmflora.
For at holde tarmflorane sund kan det for nogen være en ide at få et mange grønne og grove grønsager i sin kost. Her ud over kan man støtte med kure med probiotika/mælkesyrebakterie. Ligesom begræset brug af kaffe, sukker og alkohol giver en berede støtte af tarmen.
K-vitamin er som A,D og E vitamin fedtopløseligt. Søger man at få K-vitamin gennem kosten eller tager man et tilskud med K-vitamin, er det væsentlig, at der er også fedtstoffer til stede.
Da det er galden der spalter fedtstofferne, så de kan optages, er det også væsentlig af have en velbalanceret gladefunktion. Fedtopløselige vitaminer lagres i fedtvæv i kroppen og kan hentes frem ved behov. Det forbruges således ikke på samme måde, som det vandopløselig vitaminer. Der er dog for k-vitamins vedkommen, ikke fundet eksempler på overdosering.
K- Vitaminet er stabilt overfor varme, sollys og luft.

Hvor er K-vitamin væsentlig:

K-vitamin har, som de andre vitaminer, flere livsvigte vigtige funktioner i kroppen. Primært stå K-vitamin for kroppens evne til at størkne blodet. Det har dog også en påvirkning af nyre, lunger hjerte, nervesystem og vores knogletæthed. Således er der meget der tyder på at K-vitamin har noget at sig i forhold til udviklingen af Osepoporose.

Symptomer på mangel kan være:

– Træthed
– Blødnings tendels fra alle slimhinder
( næsesvælg, mave, tarm, urinveje og hjerne)
– Dårlig sårheling
– Blåmærker
– Langvarige og kraftige menstruationer
– Udvikling af knogleskørhed

Der er flere lægemidler og livs forhold, der kan være med til give K-vitamin mangel. Som eksempel:

– Alkohol forbrug over en længerperiode
– Antibiotika behandling
– Acetylsalicylsyre-præparater (Smertestillende og hjernemagnyl
– Blodfortyndende præparater af typen som indeholder warfarin og dikumarol
– Ensidig kost
– Fejlernæring
– Slankemidlet Xenical
– Syreneutraliserende midler
– Paraffinolie mod forstoppelse

Hvilke fødevarer indeholder K-vitamin:

Plantebaserede fødevare:
Især mørkegrønne grøntsager som avocado, broccoli, kål, spinat, spidskål,rosenkål, rødkål, krydderurter som purløg, persille, koriander, bønner, avocado, kikærter og vindruer er gode kilder.
Kornprodukter, samt frugt indeholder og støtter ligeledes til produktion af K-vitamin

Animalske fødevare:
Lever, nyre, mayonnaise, visse oster, kød

God fornøjelse og god fordøjelse 😉

Vil du vide mere?

Ønsker du at vide mere om hvordan du kan støtte et stærkt helbred. Kan du abonnere på min blog og få jævnlige opdatering ved mail tilmelding.

Du kan tilmelde dig min YouTube kanal her. 
Herlev Helsezones har sin egen facebookside. Find den her

I Facebook gruppe “Health by nature” samles vi diskuterer supplerende/alternativ medicin.
Find den her 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *