Søvn – Er du ugle eller lærke, A eller B menneske?

Du kender det måske du er et menneske der elsker at komme tidligt op og får noget ud af dagen. Men du du er træt om aftenen og har ikke noget i mod at ligge i din seng før klokken 22.

Eller måske er du den omvendte?

Du elsker at sove længe gerne til klokken 9 eller sener hvis du kan komme til det. Tilagængæld nyder du aften liver, og kan sagtens side men en god bog, en film eller andres gode selskab til langt efter midnat.

Der er faktisk forskel på os og vores indre døgnrytme!

Mange af os er et mix og kan godt regulere, så det passer til vores liv generelt, samtidig med at vi stadig får vores otte timer på langs.

For der mere er mere rent det ene eller det andet, kan det også godt ladesig gøre at tilpasse sig. Fokus skal dog være på stadig at få sine otte timer søvn.

Jeg har oplevet en del af mine klineter, der har forsøgt at tilpasse sig sin partner. Enten ved at gå senere i seng eller stå tidligere op. Der er også en del der har jobs der tvinger dem er direkte modstriden med deres indre døgnrytme. Det fungere dog for de færreste i længen. Man bliver simpelhen for træt, sløj eller nogle af de andre symptomer på søvnmangle. Læs evtuelt mere her

Det bedste man kan gøre for sig selv at at finde tilbage til sin egne rytme.
For mange kan det virke at regulere den ene eller anden vej med omkring 15 minutter om dagen.
Så har du for eksempel vende dig til at så gå i seng klokken 24:30 og stå op klokken 6:00. Så kan du regulere enten ved at gå i senge klokken 24:15 eller stå op klokken 6:15 alt efter hvad du har af muligheder. Ved denne regulering, lægger man blot 15 minutter til om dage den enen eller ande vej, til man er der hvor man får sin 8 timer samlet hver dag.

Nogen kan også i stede have glæde af en fast lur.
Læs mere om lur her

Har du svært ved at sover god om natten, kan det være en overvejelse at søge støtte i for eksempel mild zoneterapi, akupunktur, naturoptisk behandling og ligende.
Det er tider her i klinikken fra september 2019, ligesom der kan bookes foredrag fra oktober 2019.

God fornøjelse og sov godt.
😉 Zzzz

Vil du vide mere?

Ønsker du at vide mere om hvordan du kan støtte et stærkt helbred. Kan du abonnere på min blog og få jævnlige opdatering ved mail tilmelding.

Du kan tilmelde dig min YouTube kanal her. 
Herlev Helsezones har sin egen facebookside. Find den her

I Facebook gruppe “Health by nature” samles vi diskuterer supplerende/alternativ medicin.
Find den her 

Kilde.

https://www.sleepwatchapp.com/blog/2018/4/30/on-the-nature-of-larks-owls-in-their-modern-habitat

https://www.webmd.com/balance/features/the-secret-and-surprising-power-of-naps

https://startsleeping.org/#exercise

Bog:
Why We Sleep – Unlocking the Power of Sleep and Dreams
Matthew Walker
ISBN13:
9781508240013

Bog:
Søvn – om betydningen af en god nattesøvn og om søvnmekanismer, søvnproblemer og søvnbehandling
Jes Gerlach
ISBN:
8790420365

Bog:
Sådan får du dit barn til at sove
Helen Lyng Hansen
ISBN:
9788712045434

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *