E-vitamin

E-vitamin den der også støtter kønshormoner.

 

E-vitamin er det samlede navn for otte forkellige stoffer der har næsten de samme funktioner i kroppen. Alfa-tokoferol er den der forkommer mest af i vores kost. Tager du et tilskud, kan det være udmærket at det er en kombination af de narurligt forkommene alfa-, beta-, gamma- eller delta-tokoferol og ikke det kemisk fremstillede DL-alfa -tokoferol.

E-vitamin er som A.D og K vitamin fedtopløseligt. Dette betyder, at det letter optagelsen af vitaminet i tarmen, hvis der også er fedtstoffer tilstede. Søger man at få D-vitamin gennem kosten eller tager man et tilskud er det væsentlig, at der er fedtstoffer til stede. Sålaedes er de tilskud der er i kapsler med olie nemmere optagelige ende en hård tablet.
Da det er galden der spalter fedtstofferne, så de kan optages, er det også væsentlig af have en velbalanceret gladefunktion. E-vitamin lagres i fedtvæv i kroppen, samt mange andre organer og kan hentes frem ved behov. P-piller og syntetisk jern hæmmer optagelsen. Der i mod fremmer C-vitamin virkningen af E-vitamin.

Hvor er E-vitamin væsentlig:
Ligesom de andre vitaminer, har E-vitamin mange vigtige funktioner.
Listen her under kan give et overordnet billede af hvem der børe overvej at få mere E-vitamin. Enten gennem kosten eller et tilskud.

– har stor betydning for hjerte og kredsløb
– styrker kar ved “vindueskiggersyndrom”
– kan reducere risiko for blodpropper for kvinder over 65 år
– mindsker risikoen for prostatakræft og tyrktarms kræft
– mindsker bivirkning ved kemoterapeutika, Digoxin og strålebehandling
– mindsker gener ve forskellige autoimmunesygdomme
– styrker forplantnings evnen
– mindsker menstruations gener
– mindsker risikoen for blodpropper ved brug af p-piller
– forbygger tidlig aldring

Tillige symptomer på E-vitamin mangel kan opstå på grund af fejlernæring eller dårlig tarm optagelse og ses her under:
– hjerte- og kar problemer
– muskel- og nerveforstyrrelser
– fertilitetproblemer
– blodmangel
– tidlig aldring
– nogle kræft former

Hvilke fødevarer indeholder E-vitamin:
E-vitamin findes i rigtig mange planetbasered fødevar og i nogle få animalske. Se gerne mere her

Animalske fødevare:
Torskelevtran, torsk, torskerogn, hønseæg

Plantebaserede fødevare:
Hvedekimolie, solsikkerolie, tidselolie, mandler, frø og nødder

God fornøjelse 😉

Vil du vide mere?

Ønsker du at vide mere om hvordan du kan støtte et stærkt helbred. Kan du abonnere på min blog og få jævnlige opdatering ved mail tilmelding.

Du kan tilmelde dig min YouTube kanal her. 
Herlev Helsezones har sin egen facebookside. Find den her

I Facebook gruppe “Health by nature” samles vi diskuterer supplerende/alternativ medicin.
Find den her 

Billedet er lånt her

Kilde:

Bog: Lev sundt med vitaminer og mineraler
Henrik Dilling ISBN: 9788711380437

Bog: Fortify Your Life: Your Guide to Vitamins, Minerals, and More
Tieraona Low Dog MD ISBN-10: 9781426216688

http://www.sygdoms.com/15/2011/11/hvor-mange-organer-i-den-menneskelige-krop-.html

https://www.osteoporose-f.dk/behandling/hudens-d-vitamin

https://netdoktor.dk/vitaminer/vitamina.htm

https://www.sst.dk/da/sundhed-og-livsstil/ernaering

https://drlowdog.com/books/

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *